BLIK #7.2

BLIK #7.2 draagt het thema animatie. Het nummer is tot stand gekomen in samenwerking met het Holland Animation Film Festival (HAFF). Animatie is haast niet meer weg te denken uit onze maatschappij en in deze BLIK worden de verschillende aspecten en invalshoeken hiervan uitgelegd. Deze editie  is mede mogelijk gemaakt door de Kunsthal Kade in Amersfoort en diens tentoonstelling Move On…! 100 jaar animatiekunst die  van 31 januari t/m 3 mei 2015 te bewonderen is.

artikelen

Column: De definitie van animatie – Anne Lawant

Anne Lawant durft animatie in hetzelfde straatje als sciencefiction en pornografie te zetten. In zijn column zoekt hij naar de definitie van animatie. Want wat is animatie nu eigenlijk? Het antwoord op deze vraag lijkt niet zomaar gevormd te kunnen worden, aangezien er heel veel soorten animatie zijn. Anne neemt je mee op reis langs deze verschillende animatievormen.

Interview: Acht tips voor de beginnende animator; een masterclass van Bill Plympton – Paul Vaneveld

Hoofdredacteur Paul Vaneveld ging in gesprek met Bill Plympton: animator van onder meer Kanye Wests ‘Heard’ Em Say’. Deze creatieve geest kwam tijdens het Holland Animation Film Festival (HAFF) in 2014 naar Utrecht. Hier vertelde hij over het bestaan als zelfstandige animator en de mogelijkheid om hier succes mee te hebben. Aan de hand van acht basistips lees je in dit artikel hoe je als beginnend animator te werk kunt gaan. De informatie gaat gepaard met leuke anekdotes uit Plymptons verleden, toen hij zelf pas begonnen was met beeld maken.

Artikel: Consuming DisneyDISNEY EN DE CONSUMPTIECULTUUR VAN DE JAREN VIJFTIG IN AMERIKA –  Wim Dijksterhuis

In dit essay vertelt Wim Dijksterhuis over zijn onderzoek naar de Amerikaanse consumptiecultuur na de Tweede Wereldoorlog, met Disney als hoofdonderwerp. De hoofdvraag van dit artikel luidt: versterkte Disney de ideologie van het consumeren in de jaren vijftig? Bij het beantwoorden van deze vraag wordt gekeken naar de ideologie en waarden van het classic Disney model. Op welke manier zette Disney toentertijd suburbanisatie, ras en de rol van vrouwen neer? Om hier een beeld bij te schetsen, worden er twee shorts behandeld: tomorrow we diet (1951) en two weeks vacation (1951).

Beeldessay: Het scheppen van een sprookjeswereld – Gideon van der Stelt

Gideon van der Stelt beargumenteerd in dit beeldessay dat animatie een uiterst vervelende kunstvorm kan zijn. Animeren kost veel tijd en vereist wijsheid op technisch gebied. Desondanks heeft Gideon een onvoorwaardelijke liefde voor het medium. Een groot voordeel is namelijk de vrijheid die komt kijken bij animeren: je begint met een leeg blad en kunt helemaal zelf bepalen wat je maakt. In BLIK #7.2 worden beelden van Gideon vertoond die eenzelfde idee moeten overbrengen: hij wil de kijker weg laten zakken in zijn wereldje. Dit laat hij zien aan de hand van zijn werk gebaseerd op Hans Christiaan Andersens sprookje De prinses op de erwt.

Interview: Mait Laas: Lisa Limone and Maroc Orange, a Rapid Love Story – Marissa Adelaar

Tijdens het Holland Animation Film Festival (HAFF) in 2014 werd de 3D-stop-motion animatiefilm lisa limone and maroc orange, a rapid love story (2013) vertoond, een film van Mait Laas. De voorstelling is bedoeld als kinderfilm, maar kan beter bestempeld worden als moderne musicalvariant van Shakespeares Romeo en Juliet. Twee poppetjes, een citroen en een sinaasappel, vormen de hoofdrolspelers. Het citroenmeisje groeit op in een rijk gezin en heeft een prima leven. Toch mist zij nog iets: liefde. Daar is dan de sinaasappeljongen, die uit een veel armer milieu komt. Ze worden verliefd, maar hun liefde kan niet zomaar geuit worden. Dit alles bevat verwijzingen naar de bootvluchtelingen die met enige regelmaat verongelukken tijdens hun reis vanuit Noord-Afrika naar Europa. Redacteur Marissa Adelaar voelt Laas aan de tand over zijn film, het maakproces en de achterliggende gedachten.

Column: De dood van de verfijning – Piebe van der Storm

Animatiemaker Piebe van der Strom vergelijkt de kunstvorm animatie met aardappelpuree: “Aardappelpuree met jus is lekker, maar een glas jus drinken is niet alleen afschuwelijk; het is ook bijzonder ongezond.” Dit verwijst naar het hergebruiken van eerdere succesvolle animatietechnieken, die uitgemolken worden om het grote publiek te kunnen raken. Piebe is van mening dat hier een einde aan moet komen. Hij vindt dat het gemiddelde publiek zich zou moeten schamen en dat de animatiemaker aan deze groep zou moeten ontsnappen.

Benieuwd naar de hele artikelen? Bestel dan hier BLIK #7.2.