Een ogenBLIKje met Sebas Mulder

Elke maand geeft BLIK een podium aan studenten om hun bijzondere projecten uit te stallen. Sebas Mulder geeft de aftrap van deze nieuwe traditie.

Wie ben je en waar ben je nu mee bezig?

Mijn naam is Sebas Mulder en ik studeer dit jaar af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, met de richting audiovisuele media. Momenteel ben ik bezig met het maken van mijn afstudeerfilm nature: all rights reserved. Deze experimentele documentaire onderzoekt de verschillende verschijningsvormen, contexten en belevingen van gesimuleerde natuur. “Gesimuleerde natuur,” hoor ik je denken, “wat is dat?” Gesimuleerde natuur is overal om ons heen; denk aan een virtuele open haard, romantisch fotobehang met tropische stranden of zonnige bossen, glow-in-the-dark sterrenhemels, douches die op een waterval moeten lijken, kunstbloemen, robotdieren en nog veel meer. Deze namaaknatuur heeft verschillende vormen, maar hetzelfde doel: de echte natuur nabootsen en daarmee het gemis hiervan verminderen in ons leven. Met deze film hoop ik bewustwording te creëren voor deze grootschalige kopie van de natuur. Na het zien van de film hoop ik dat mensen gaan nadenken over de relatie die zij met de natuur hebben en welke waarde zij hieraan hechten. 

Hoe begin je aan zo’n groot project?

Aan het begin van dit schooljaar ben ik begonnen met een onderzoek over een onderwerp dat mij al erg lang intrigeert: het natuur-cultuur debat. Wat is tegenwoordig eigenlijk nog natuurlijk? Mag ik een dierentuin wel natuur noemen? En hoe zit dat met een aangeplant bos of de plastic plant? Tijdens mijn onderzoek heb ik veel gelezen, gefilosofeerd en gediscussieerd en na veel achtergrondonderzoek gedaan te hebben, heb ik uiteindelijk mijn onderwerp wat meer afgebakend en daar is dit idee uitgekomen.
Met deze film stap ik straks de filmwereld in en hoop ik op een mooie start. Ik heb al lange tijd aan deze film gewerkt en nu ben ik klaar om hem ook daadwerkelijk te gaan maken. Dit doe ik in samenwerking met twee collega-studenten die afstuderen in camerawerk en montage. Momenteel zijn we druk bezig met de laatste voorbereidingen voor de draaiperiode en als alles goed gaat, zijn we in juli klaar met de film.

Wat was je motivatie om hieraan te beginnen?

Ongeveer een jaar geleden zat ik in een restaurant in Brussel bij het openhaardhoekje. Ik zat naar het vuur te kijken en het duurde een tijdje voordat ik doorhad dat ik helemaal niet naar echt vuur aan het kijken was. Ik was naar een televisie aan het kijken die in de open haard was geplaatst. Ik had een moment van ongeloof: meen je dit nou? Ik voelde me beetgenomen en de open haard was ineens een stuk minder waardevol voor mij. Maar dat vond ik eigenlijk ook heel hypocriet van mezelf, want toen ik nog niet wist dat hij nep was, vond ik het niet erg. Het psychologische proces dat zich op dat moment in mijn hoofd afspeelde, fascineerde mij enorm.
Sinds dat restaurantbezoek ben ik meer en meer om mij heen gaan kijken en heb ik ontdekt dat er nog veel meer van dit soort nepnatuur is. Hoe meer onderzoek ik deed, hoe meer ik overtuigd werd van de relevantie van dit onderwerp; voor mij symboliseert dit onderwerp een groot dilemma waar wij als samenleving steeds meer mee te maken gaan krijgen: waar gaan we naartoe? Waar willen we naartoe? Minder echte natuur en meer nepnatuur? Wat zijn de gevolgen van die keuze?

Wat zijn de valkuilen die je bent tegengekomen?

De grootste uitdaging van het afgelopen jaar was het inperken van mijn onderwerp; aan het begin van mijn onderzoek zat ik vol goede moed en was ik overtuigd van de noodzaak van mijn onderwerp. Het fanatisme groeide steeds meer en daarmee werd mijn onderwerp ook steeds groter. Zo groot zelfs, dat ik na een paar maanden niet meer wist waar ik nou eigenlijk een film over wilde maken. Had ik de klassieke afstudeerfout gemaakt? Ik besloot om me, net als menig ander student ten tijde van nood, naar mijn ouderlijk huis te begeven en het waren mijn ouders die me daar weer terugbrachten naar de kern van mijn onderzoek. Sinds dat bezoek is het vuur weer flink gaan branden en heb ik de keuzes kunnen maken die voor de film nodig waren.

Hoe probeer je jouw project te onderscheiden van die van je klasgenoten?

Op de kunstacademie leer je goed om voor je eigen fascinaties te gaan en die te onderzoeken. Als documentairemaker dien je echter ook de wereld om je heen te onderzoeken en in nieuwe werelden te duiken. Zelf heb ik altijd mijn eigen ding proberen te doen en geprobeerd mijzelf in deze vier jaar constant uit te dagen. Zo heb ik mijn eigen visie op het maken van films ontwikkeld; ik maak geen films om mensen enkel te entertainen. Ik wil mensen aan het denken zetten en mensen prikkelen om anders naar dingen te gaan kijken. Dingen die ze in eerste instantie misschien niet direct zien, maar die er wel zijn. Ik ben niet geïnteresseerd in het maken van een verhaaltje dat lijnrecht van A naar B gaat. Voor mij is de vraag belangrijker dan het antwoord.

Op www.facebook.com/natureallrightsreserved kun je de vorderingen van de film volgen.