BLIK op De Ontsnapping: Romeo & Julia in een modern jasje

tekst: Floor van der Velde

Julia de Groot (Isa Hoes) lijkt alles te bezitten: een gezin, een koophuis en een baan. Maar ze is niet gelukkig. Het gezinsleven benauwt haar en ze draagt een trauma met zich mee over haar op jonge leeftijd overleden broer (Matthijs van de Sande Bakhuyzen). Om hieraan te ontsnappen vlucht ze naar de Algarve in Portugal. Daar doet ze zich voor als actrice, laat ze aan haar uiterlijk sleutelen en stort ze zich in het uitgaansleven. Ze ontmoet de mysterieuze Romeo (Edwin Jonker), die gigolo blijkt te zijn. Ze haalt hem tegen een ruime vergoeding in huis en probeert daarvan te genieten om zo haar gedachten te verzetten. Toch blijkt Romeo al gauw door haar imago van rijke actrice heen te prikken en krijgen ze een steeds persoonlijkere band, waardoor haar verleden naar boven komt. Na de gelukkige huisvrouw is de ontsnapping de tweede verfilming van een bestseller van Heleen van Royen. Ook in deze film wordt het wel en wee van het moderne gezinsleven blootgelegd. 

Er staan drie verhaallijnen centraal: Julia’s ontsnapping naar Portugal, de verwerking van de dood van haar broer en de ontwikkeling van de relatie met Romeo. Julia draagt een trauma met zich mee en daarom wordt regelmatig geswitcht naar haar verleden. In deze flashbacks wordt de jonge Julia zeer overtuigend vertolkt door Abbey Hoes. Zij en Matthijs van de Sande Bakhuyzen hebben zich beide erg goed ingeleefd in hun rol. Het is duidelijk te zien dat dit flashbacks zijn omdat het beeld op die momenten wat waziger en lichter is, alsof Julia het droomt. Deze verhaallijn maakt de film wat origineler en minder oppervlakkig, want verder is het een behoorlijk voorspelbaar verhaal, zeker als je al meer films binnen dit genre hebt gezien.

Er heerst een bepaald imago rondom de boeken van Heleen van Royen waarin de moderne, geëmancipeerde vrouw centraal staat en waarin veel taboedoorbrekende onderwerpen voorkomen. Zo laat Julia haar gezin in de steek en belandt ze na de nodige cosmetische ingrepen met meerdere andere mannen dan de vader van haar kinderen in bed. Dit imago wordt in de film bevestigd; de ontsnapping is een typisch Nederlandse film: veel seks, drugs en feesten. Dit vind ik niet erg omdat je weet wat je kan verwachten en deze verwachtingen worden ook waargemaakt. Toch is de film niet plat, alles dient een hoger doel. Haar buitenechtelijke escapades helpen Julia uiteindelijk vooruit om de dood van haar broer en de rol die zij daarbij speelde te verwerken. Dit wordt in de film niet goedgepraat maar op een neutrale manier weergegeven. Een minpunt vind ik dat Julia na een bezoekje aan de plastisch chirurg van het een op het andere moment 15 kilo lichter oogt (hiervoor heeft Isa Hoes zich in een fatsuit moeten hijsen) en bezwijkt onder de mannelijke aandacht. Dit is redelijk oppervlakkig en onrealistisch.

de ontsnapping zou niet mijn eerste keuze zijn voor een filmavondje. Het acteerwerk is goed en de film is een goede vertolking van het boek, maar het verhaal is niet zo diepgaand of origineel als ik zou willen. Ik had echter ook niet veel meer verwacht van deze boekverfilming omdat het verhaal nou eenmaal niet heel diep op bepaalde punten in gaat.

de ontsnapping is vanaf 30 april te zien in de bioscoop. Distributie: Dutch FilmWorks.
Floor van der Velde is eerstejaars Communicatie-en Informatiewetenschappen