BLIK #5.1

 

BLIK #5.1 is als één van de eerste nummers niet machinaal maar authentiek handmatig ingebonden. Passend bij de lente wordt in dit nummer aandacht besteed aan interdisciplinaire, academische ‘kruisbestuivingen’. Ook in dit nummer zijn veel afbeeldingen te bekijken die er niet om liegen: prachtig werk van verschillende fotografen verbonden aan de HKU, geïnspireerd op de inhoud.

 

ARTIKELEN

Artikel: Augmented reality & Hyperrealiteit – Marieke Pots

Marieke Pots richt zich in dit artikel op recente ontwikkelingen rondom augmented reality (AR). Door de snelle groei van het aantal smartphones zijn AR-applicaties als Layar steeds breder toegankelijk. Om eventuele sociale en culturele implicaties te kunnen begrijpen, moeten deze nieuwe technologieën worden onderzocht. Dit artikel richt zich daarom op de manier waarop augmented reality begrepen kan worden vanuit het concept hyperrealiteit van onder andere Baudrillard, Borgmann en Eco.

Beeldessay: The Void – Paul Boelens

In het eerste beeldessay van deze jaargang beschrijft Paul Boelens de groei en bloei van zijn film the void. Zo beschrijft hij hoe zijn eigen beeldarchief ontstond en op wat voor manier hij dat gebruikte om verschillende interpretaties aan zijn werk te geven. In zijn film heerst volgens Paul een constante strijd tussen verschillende gevoelens, maar er zal er echter nooit één overheersen.

Interview: De bewaker van het onzichtbare – Hans Beerekamp – Max Urai

Mensen die ergens veel vanaf weten, willen er nog wel eens over praten alsof ze het eigenlijk heel oninteressant vinden. Hoe anders is dat met Hans Beerekamp. Na 26 jaar als filmcriticus bij NRC Handelsblad, een ridderstand in de Franse Orde van Kunst en Letteren en na het zien van duizenden films, praat hij er nog steeds over met een woest enthousiasme. Max Urai van BLIK sprak hem over zijn begintijd in de jaren zeventig, de neergang van de krantenbusiness en waarom Nederlanders maar niet naar de bioscoop te krijgen zijn.

Artikel: Doctor Atomis: Science Fiction Opera – Maarten Nellestijn

In dit Engelstalige artikel vergelijkt Maarten Nellestijn de opera Doctor Atomic (2005) door De Nederlandse Opera met drie sciencefictionfilms uit de jaren vijftig: (the beast from 20,000 fathoms (1953), godzilla (1954), them! (1954). Met deze vergelijking onderzoekt hij hoe de films de regisseurs van de opera hebben geïnspireerd, op het niveau van de muziek en het plot.

Beeldessay: Mooi is saai – Ben Adriaanse

In het tweede beeldessay van deze BLIK beschrijft Ben Adriaanse hoe hij een fotografiecursus volgde tijdens zijn studentenjaren. Hij beschrijft hoe hij met zijn fotocamera op zoek ging naar de ultieme foto. Daarbij merkt hij op hoe zijn interesses in fotografie langzaam opschoven van technische perfectie naar documentairefotografie: foto’s die een verhaal vertellen over de mens en de wereld.

Artikel: The Soundwalker in the street – Micky van Zeijl

De ontwikkeling van location-based technologieën intensifieert volgens Micky van Zeijl mediagebruik in de openbare ruimte. Deze hybridisering van technologie in de stad biedt daarom nieuwe mogelijkheden om de ruimte te begrijpen. De relatie tussen de fysieke en digitale ruimte verandert volgens Micky met het intensieve gebruik en de integratie van medianetwerken op ‘echte’ plekken. In dit artikel wordt onderzocht hoe geheugen en verbondenheid een rol spelen in de beleving van de gehybridiseerde ruimte in de stad.

Column: Limonade in een rubberbootje – Myra van der Velde

Columniste Myra van der Velde maakt zich boos om de herhaaldelijke aanvallen op de uiting van haar ‘geloof’, waartoe zij het beoefenen van internetpiraterij rekent. Zo beschrijft zij hoe ze tegen internetpiraterij aankijkt als pastafari, oftewel aanhanger van de kerk van het Vliegend Spaghettimonster (VSM).

Benieuwd naar de hele artikelen? Bestel dan hier BLIK #5.1