BLIK #4.2

Je bewust zijn van herinneringen is je bewust zijn van het verleden. Het is echter een fout om het verleden vast te willen houden omwille van zichzelf. Niet alleen qua inhoud houdt deze laatste editie van het academisch jaar 2010-2011 zich bezig met de herinnering, ook qua vorm. Als experiment hebben we de cover van BLIK #4.2 gedrukt in het boekdrukatelier van Alex Barbais. Asher Boersma, die met dit nummer afscheid van ons neemt, heeft de cover van deze BLIK gezet en gedrukt: Nescio’s tien geboden. 

ARTIKELEN

Essay: De stille melodie – Vera de Lange

Wat kunnen discussies over de opkomst van de ‘talkie’ in het tijdperk van de stomme film ons vertellen over hedendaagse discussies over nieuwe ontwikkelingen in verschillende media? Vera de Lange geeft inzicht in de discussie rond de ontwikkeling van de geluidsfilm in Nederland en hoe Lou Lichtveld in meer dan enkele opzichten vooruit liep op zijn tijd. Waar Luigi Pirandello, Rudolf Arnheim en Charlie Chaplin spraak in de film zagen als een bedreiging voor het creatieve proces, zag Lichtveld er wel een toekomst in.

Artikel: Whats’ is What’s in the box? – Anne Lawant

In 2006 hadden Tim Smit en Thibaut Niels een idee voor een speelfilm. Na drie maanden werk, 150 euro budget en een pizza brachten ze in 2009 een testfilm uit die op YouTube werd gezet. Het aantal hits ligt inmiddels boven de 2,5 miljoen en trok de aandacht van de (Nederlandse) filmindustrie. In what’s in what’s in the box? wordt vanaf het heden terug naar het verleden gekeken. Anne Lawant onderzoekt de invloed van de nieuwe mediale ontwikkelingen op de amateurfilm en professionele film in Nederland (en daarbuiten).

Beeldessay: In Memoriam: ‘Herinnering’ – Fleur van Greuningen

Fleur van Greuningen reflecteert in woord en beeld wat de ‘herinnering’ als zodanig nog voor ons betekent, in een tijdperk waarin we via nieuwe media de ene na de andere ‘herinnering’ krijgen van afspraken, vergaderingen, verjaardagen en andere verplichtingen.   Ze introduceert de iM-App (In Memoriam app) om zwijmelherinneringen van vroeger hun intrede te laten maken in de digitale wereld.

Artikel: Mad Men: product van populaire cultuur? – Matthijs Koele

In mad men: product van populaire cultuur? laat Matthijs Koele ons zien hoe een hedendaagse serie de jaren zestig weergeeft en hoe zij ons zodoende bewust maakt van onze opvattingen van destijds, maar vooral van onze opvattingen van nu. Met de theorie van John Fiske stelt hij vast dat mad men gevestigd is in de populaire cultuur en daarmee op intermediaal niveau een potentiële bron van invloed op andere teksten zal hebben.

Essay: Background Music and the Construction of Self-Identity – Konstantinos Andreou

Konstantinos Andreou analyseert in zijn essay de invloed van muzak op de constructie van identiteit, hierbij maakt hij gebruik van Simon Friths invloedrijke theorie over identiteitsconstructie door middel van muziek. Met behulp van de theorieën van Caroline Basset en Marc Augé wordt eerst gekeken naar de definities van public en digital spaces, om vervolgens te concluderen dat digital space muzak de mogelijkheid geeft om betekenis te genereren en daarmee identiteit te construeren.

Interview: Wil Hildebrand – Theater: een ontmoeting van mensen – Margot van Dijk & Maaike van de Sluijs 

In dit interview met Wil Hildebrand, theaterdocent aan de Universiteit Utrecht, die onlangs met emeritaat is gegaan. Met hem reflecteert BLIK op het geëngageerd theater van de zestiger jaren en hoe dat tot op heden Wildebrands voorkeur voor bepaalde auteurs en stijlen heeft bepaald. Hierbij geeft hij een stukje theatergeschiedenis van de Griekse Dionysische spelen, via Aktie Tomaat uit de jaren zeventig tot aan de bedrijfsmatige manier van theatermaken van de late twintigste eeuw.

Beeldverslag: Het theater van het geheugen – Margot van Dijk & Maaike van de Sluijs 

In het beeldverslag zijn redacteuren Margot van Dijk en Maaike van der Sluijs actief betrokken bij de organisatie van en participatie in de zeventiende editie van Performance Studies International (PSI) die dit jaar georganiseerd werd door de Universiteit Utrecht. Deze PSI, getiteld Camillo 2.0 – Memory, Experience, Technology, hield zich expliciet bezig met de herinnering in het kader van performance studies.

Column: Lieve kijkbuiskinderen van Nederland – Jessica de Jong

Jessica de Jong sluit het blad met een bijna nostalgische terugblik op jeugdtelevisie. Met een knipoog verwondert zij zich over de barbaarse kindertelevisie van vandaag de dag, terwijl vroeger alles beter leek: van villa achterwerk tot kindernet. Zelfs de series van cartoon network leken beter, ook al zagen de hoofdpersonen eruit alsof ze al jaren aan de crack zaten.

 

Benieuwd naar de hele artikelen? Bestel dan hier BLIK #4.2