BLIK #4.1

Artikelen

Essay: Jezus had gewoon de juiste schoenen: Grensvervaging tussen realiteit en fictie in de Hi-Tec viral – Janneke van Meer

Er circuleerde een filmpje over een nieuwe sport: ‘Liquid mountaineering’, oftewel het rennen over water. Er werd veel desicussieerd over of het filmpje echt was of niet. Of dit nou wel of niet het geval is, het filmpje bereikte zijn doel: veel bekeken worden. Dit filmpje was onderdeel van een virale marketingcampagne van de firma Hi-Tec, een bedrijf dat zich voornamelijk richt op de productie van sportschoenen. In de essay onderzoekt Janneke van de Meer welke rol de vervaging van de grens tussen realiteit en fictie in deze reclame speelt. Dit wordt gedaan aan de hand van het gedachtengoed van Jean Baudrillard en de kijk van Gilles Lipovetsky op reclame.

Interview met Alexander Klöpping – Karin Siemers

Karin Siemers interviewt nieuwe media-expert Alexander Klöpping. Alexander Klöpping pioneerde op jonge leeftijd met zijn webwinkel The Gadet Company. Er wordt gepraat over Klöppings loopbaan en opvattingen over nieuwe mediajournalistiek.

Artikel: De documentatie van het onzichtbare: Een pleidooi voor de geanimeerde documentaire – Aletta Verwoerd

De kantiaanse gedachte dat we de werkelijkheid enkel kennen op de manier zoals zij die aan oons voordoet, roept in het licht van de documentairerepresentatie een tweetal vragen op: welk medium realiseert de meest volledige weergave van de wereld zoals wij die kennen en waarom is een dergelijke weergave noodzakelijk? In dit artikel zoekt Aletta Verwoerd een antwoord door de geanimeerde documentaire grondig te bestuderen. Zij vergelijkt dit specifieke genre met haar live-action tegenhanger om de mogelijkheden die animatie in documentairefilm te bieden heeft een welverdiende bekendheid te geven.

Essay: “Let’s make some music, make some money, find some models for wives.” Indie als genre, of als marketinginstrument? – Baukje Krikke

Indie is een term die gebruikt wordt om zowel een genre als een onafhankelijke platenmaatschappij aan te duiden. In de loop der jaren zijn veel onafhankelijke platenlabels deel uit gaan maken van de majors (de grote platenmaatschappijen). De term indie voor een genre wordt door platenmaatschappijen en muziekcritici gebruikt om bands dit label te geven. Ondanks dat deze bands vanwege hun verbondenheid aan een major niet langer onafhankelijk zijn, wordt met deze term een bepaalde houding verondersteld. In dit essay onderzoekt Baukje Krikke hoe platenmaatschappijen de term indie kunnen inzetten om bands te promoten en daarmee een bepaald publiek aan te spreken.

Beeldessay: Cameraadje – Saskia Boer

Digitale fotografie heeft veel voordelen, maar het redt het voor Saskia Bier niet bij analoge fotografie. Zij vindt dat je je anders verhoudt tot fotografie als artistiek medium als je analoge fotografie gebruikt in plaats van digitale. Met digitale fotografie ben je minder selectief. Bij analoge fotografie kies je bewuster wat je wilt fotograferen: Je moet met aandacht kadreren, belichten en creatief de essentie van je model in één beeld weten te vangen. Saskia experimenteert graag met de mogelijkeden van analoge fotografie. Het resultaat van deze experimenten zie je in dit beeldessay.

Artikel: Datavisualisaties: Het hoe en wat van visualisaties van online netwerken – Martijn Weghorst

Grote databases zoals Twitter, de AH-Bonuskaart of de OV-chipkaart, slaan alle gegevens op en bevatten dus verschrikkelijk veel data. De grote hoeveelheden data maken nieuwe vormen van onderzoek mogelijk.  Waar grafieken vroeger veelal werden gemaakt om een eerdere bevinding te illustreren, kunnen er nu ook grafieken gemaakt worden van grote datastes om te proberen juist daar bevindingen uit te halen. In dit artikel geeft Martijn Weghorst een beknopte reflectie op zulke visualistaties van netwerken en laat hij zien dat deze niet puur het gevolg hoeven te zijn van harde feiten, maar ook invloed kunnen ondervinden van keuzes van de onderzoeker.

Column: Het maakt niet uit waarom, als het maar gebeurt! – Frank Dupont

In deze column vraagt Frank Dupont zich af waar Mark Rutte met het beleid van zijn kabinet naartoe wil. Hoe ziet Rutte Nederland op de lange termijn?